KESIMPULAN
Pada masa kini, konsep pengajaran pendidikan berasaskan hasil (OBE) telah diamalkan di peringkat sekolah rendah, menengah dan universiti. Pendekatan integrasi kaedah kumpulan kecil dan pembentangan bertujuan untuk mencapai hasil pembelajaran yang selari dengan konsep OBE.
Selain itu, melalui pendekatan yang dicadangkan pelajar dapat membina diri dengan sifat-sifat bertolak ansur, bekerjasama, berfikiran positif, komunikasi berkesan dan keyakinan diri. Walaupun pemilihan ahli adalah kebebasan pelajar, saya menggalakkan setiap kumpulan perlu mempunyai ahli dari pelbagai bangsa iaitu Melayu, Cina, India dan lain-lain. Sikap kerjasama, bertolak ansur, optimistik dan bertanggungjawab dapat dipupuk hasil kerjasama antara pelajar pelbagai bangsa dan agama.
Pelajar berjaya menyiapkan tugasan dengan jayanya. Hasilnya, di akhir kursus ini saya berjaya membina kemampuan kemahiran insaniah seperti pemikiran kritis dan kerja berpasukan, selain itu kemahiran praktikal menggunakan perisian MATLAB.
BIBLIOGRAFI
Ausubel, D. P. (1963). The Psychology of
Meaningful Verbal Learning. New York: Grune and Stratton. Akses: 2 Julai 2016, http://www.if.ufrgs.br/asr/artigos/Artigo_ID7/v1_n2_a2011.pdf
Bloom,
B.S. (1956). Taxanomy of Educational Objectives Handbook I: The Cognitive
domain. New York: david McKay. Akses: 2 Julai 2016, http://www.colorado.edu/AmStudies/lewis/1025/bloomtax.pdf
Bruner,
Jerome S. (1966). Toward a Theory of Instruction. Cambridge MA: Harvard
University Press. pp. 49–53. Akses:4 May 2016, http://newlearningonline.com/new-learning/chapter-8/bruners-theory-of-instruction
Gay,
L.R. (1985), Educational evaluation and measurement: competencies for analysis
and application. C.E. Merrill Publishing Company. Akses: 4 May 2016, http://www.languageinindia.com/aug2014/nangjimyanmarenglishteaching.pdf
Hamat
, M. F. & Che Nordin, M.K.N. (2012). TINJAUAN KEPENTINGAN PEMBANGUNAN MODAL
INSAN DI MALAYSIA. Akses: 2 Julai 2016,
Kementerian
Pengajian Tinggi Malaysia (2012). Asas pembelajaran dan pengajaran pensyarah
institusi pengajian tinggi. Batu Pahat, Johor: UTHM.
Krathwohl,
D. R. (2001).
A Revision of Bloom's Taxonomy: An
Overview. Akses: 28hb Julai 2016, http://www.unco.edu/cetl/sir/stating_outcome/documents/Krathwohl.pdf
Mustaffa,
C. S. & IbrahiM, N. Z. M. (2014). Persepsi Dan Penggunaan Media Sosial
Noraini,
Abd. Halim, Zamri & Roszilah. (2005) Kesan Pendekatan OBE dalam Pengajaran
Kursus Pengurusan Kejuruteraan Awam. Akses: 28hb Julai 2016, http://www.ukm.my/p3k/images/sppb05/14.pdf
Silberman
M (1996) Active Learning: 101 Strategies to Teach Any Subject. Pearson Higher
Education
Ausubel, D. P. (1963). The Psychology of
Meaningful Verbal Learning. New York: Grune and Stratton. Akses: 2 Julai 2016, http://www.if.ufrgs.br/asr/artigos/Artigo_ID7/v1_n2_a2011.pdf
Bloom,
B.S. (1956). Taxanomy of Educational Objectives Handbook I: The Cognitive
domain. New York: david McKay. Akses: 2 Julai 2016, http://www.colorado.edu/AmStudies/lewis/1025/bloomtax.pdf
Bruner,
Jerome S. (1966). Toward a Theory of Instruction. Cambridge MA: Harvard
University Press. pp. 49–53. Akses:4 May 2016, http://newlearningonline.com/new-learning/chapter-8/bruners-theory-of-instruction
Gay,
L.R. (1985), Educational evaluation and measurement: competencies for analysis
and application. C.E. Merrill Publishing Company. Akses: 4 May 2016, http://www.languageinindia.com/aug2014/nangjimyanmarenglishteaching.pdf
Hamat
, M. F. & Che Nordin, M.K.N. (2012). TINJAUAN KEPENTINGAN PEMBANGUNAN MODAL
INSAN DI MALAYSIA. Akses: 2 Julai 2016,
Kementerian
Pengajian Tinggi Malaysia (2012). Asas pembelajaran dan pengajaran pensyarah
institusi pengajian tinggi. Batu Pahat, Johor: UTHM.
Krathwohl,
D. R. (2001).
A Revision of Bloom's Taxonomy: An
Overview. Akses: 28hb Julai 2016, http://www.unco.edu/cetl/sir/stating_outcome/documents/Krathwohl.pdf
Mustaffa,
C. S. & IbrahiM, N. Z. M. (2014). Persepsi Dan Penggunaan Media Sosial
Noraini,
Abd. Halim, Zamri & Roszilah. (2005) Kesan Pendekatan OBE dalam Pengajaran
Kursus Pengurusan Kejuruteraan Awam. Akses: 28hb Julai 2016, http://www.ukm.my/p3k/images/sppb05/14.pdf
Silberman
M (1996) Active Learning: 101 Strategies to Teach Any Subject. Pearson Higher
Education
Comments